Bildinlägg

När man är dålig på att blogga ofta får man kompensera det med att ha en hel massa bilder. Så blir det nu. 
 
Paketkalendern har jag fotat var dag, dock inte redovisat bilderna. Här kommer därför en liten bildkavalkad!
 
Detta låg i paketet den 6 december. Jättegod lakrits, varför har jag inte sett den i Sverige??? 
 
7 december, engelsk kola som var hur god som helst. Haribonallarna fick lille sonen som var sjuk. Urgulliga knappar som får bo i min knappburk tills vidare.
 
8 december. Fler knappar och ett bomullsgarn i en helt underbar mörkröd färg.
 
9 december. Ett nystan till av samma sort och färg samt lite smått och gott. Ibland är just det där lilla söta precis vad man behöver.
 
10 december. Pappersnäsdukar och praktiska flätstickor. Jag lyckas ju alltid förlägga mina så det är bra att ha ett gäng.
 
Och så idag, 11 december. Två rara knappar tillsammans med lakrits. Jag är ett lakritsfreak, lika bra att erkänna. Fast magen önskar nog att jag inte var det, den klagar ibland. 
 
På pysselfronten kan rapporteras att jag gjort lemon curd för andra gången på kort tid eftersom lille sonen älskar det. Den första blev alldeles för hård, denna istället lite för lös. Nästa laddning kommer att bli perffekt! Då ska jag också göra den på hemmaägg, nu har de äntligen fått igång produktionen igen. Förhoppningsvis kommer det att göra krämen ännu lite gulare.
 
 
Så här ser det ut i min äggkartong just nu. Underbart med variation i form och färg istället för de där vita golfbollsäggen som man köper i affären. För även om de är ekologiska de vi köper, är de ganska säkert värpta av hybridhöns. Visste ni att de är framavlade enbart för att vara högproducerande och att många av dem praktiskt taget värper ihjäl sig? De vi tog över här som första höns för några år sedan var också helt utan naturliga beteenden och blev heller inte särdeles gamla. De värper sönder sina äggledare bland annat. Så grym är människan... Nu har vi lantrashöns, en grönvärpare och så ett par blandraser efter våra hönor och tuppen som är av dvärgras. Ett underbart tillskott i villaträdgården, alla som bor i hus borde också ha ett par egna pullor. Här är vårt lilla gäng samlat på bild:
 
 
Däremot kan man konstatera rent matematiskt att några av dem gör ett bättre jobb än andra. Två av dem lägger gröna ägg, resterande fyra lägger beiga. Ändå innehåller kartongen dubbelt så många gröna som beiga ägg. Det är uppenbarligen så att några maskar på jobbet... ;o)
 
 
Stickar gör jag så klart också. En julklappsmössa till svärrfar har blivit klar. Den är jag väldigt nöjd med inte minst i färgerna. Gjorde en i blå färgtoner till maken i våras, snygg mössa men den klär honom inte alls. Förhoppningen är att hans far ska göra sig bättre i sin, tillsammans med den skotska halsduk som jag köpte i England i somras. Den som lever får se.
 
 
Lille sonen var ledig från skolan i måndags och ville åka upp till Haparanda/Torneå för att julhandla. Vi brukar ta en sväng inför varje jul, gissningsvis ville han hålla på traditionerna även om syskonen inte är hemma. Så vi åkte upp, pappan jobbade hemifrån på eftermiddagen och tog hand om hundarna. Det är kul att julhandla där, ett lite annat utbud än vad vi har här hemma. Köpte med mig finsk julglögg hem men kan ärligt säga att den inte var supergod. Den smakar mer sprit än glögg... Men flaskan är snygg och färgen är vackert bärnstenstonad!
 
 
Igår fick jag också hem ett bytespaket från det Röda bytet som vi haft i vår svenska bytesgrupp. Jättefina garner, ett fint vantmönster, mer lakrits (mmmm), julklappsetiketter och så det som nästan var bäst - en familjeåterförenare från Röda korset. Tusen tack Åsa för det fina, värmande paketet! 
 
 
Älskar de här presenterna från olika hjälporganisationers gåvoshoper. Barnen får gåvobevis från Unicef i sin paketkalender, det står ju redan på Luddes önskelista så det gör det hela ännu bättre. Alla har inte fötts med en silversked i munnen, det gäller att komma ihåg det inte minst i juletid.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0