Äntligen lite tid över!

Det var länge sedan jag bloggade sist, skäms på mig. Det betyder dock inte att stickorna har vilat, tvärtom. Jag har hunnit få färdigt en sjal till min fina faster som fyllt jämna. Mönstret heter Ishbel (finns på Ravelry, hinner inte länka) och har stickats av väldigt många. Det var ett väldigt tydligt och välskrivet mönster, otroligt lätt att följa. Men om jag ska vara riktigt ärlig, och det ska man ju, så tyckte jag att det var lite trist. Det följde liksom samma spår hela tiden, först med den slätstickade tallriken och därefter med spetsmönstret. Mitt probem är litegrann att om något blir väldigt enkelt så somnar jag till och tappar fokus och då blir det lätt fel. Jag glömmer en ökning och vips, så stämmer det inte. Så jag fick sticka baklänges ett par gånger, enkelheten till trots. Garnet är ett silkesgarn som jag tog ur förra Garn- och boksnurran vi hade i Svenska byten (också Ravelry).
 
 
 
I samma grupp har vi också något som kallas Skicka vidare - Andra chansen, där man kan erbjuda garn som man har i sina gömmor men inte riktigt kommer att göra något med. Där nappade jag på ett supermjukt och gosigt alpackagarn som raskt förvandlades till en halskrage som ska bli till en julklapp. Ingen bra bild men i alla fall. Mönstret heter Spikelets Cowl, har jag för mig, gratismönster på Ravelry.
 
 
Garn- och boksnurrans nästa varv har just landat hos mig och jag tog ut två böcker med tillhörande garn. Var kanske inte helt sugen på det svartvita Opalgarnet men desto mer sugen på boken så då fick garnet också stanna. Nu ska jag bara ladda om snurran med två nya böcker och tillhörande garn och mönster innan den lämnar mig. Kul idé, gillar den skarpt trots att jag var lite fundersam först.
 
 
Söndag och måndag tillbringade jag i Stockholm för att leverera dottern dit ner. Hon ska nu göra praktik på Marcus Aujalays (känd från Mästerkocken i TV4) restaurang Winterviken. Tre dagar har hon avverkat och trivs som fisken i vattnet. Mästerkocken själv är inte där än, han är upptagen med tv-inspelningar, men hade ringt och skulle visst komma imorgon. Övrig personal är väldigt trevlig, enligt dottern, dagarna går fort och maten är kalasgod. Själv hann jag bara kolla lite på omgivningarna och snabbt in genom fönstren och det gav absolut mersmak. Rekommenderas!
 
 
 
 
Passade på att julhandla lite i Stockholm och besökte så klart också en garnaffär, Litet Nystan på söder. Den såg så liten och anspråkslös ut men vilka fantastiskt trevliga garner de hade! Den skulle man gärna ha på lite närmare håll. Totalt trampade jag över en mil i mina kängor som kanske inte riktigt är gjorda för promenader, så dagen därpå hade jag en fin blåsa under foten. Tur att vi har gott om Compeed skavsårsplåster!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carol

Åh så härliga saker du stickat!! Sjalen är uuunderbar!
Och att du knep åt dej just "Rapsbaggarna" var en utomordentligt klok sak! Den är en av mina absoluta favoriter och den bästa av just Karin Brunk Holmqvist! SÅ hjärtegod och fin :-] Lycka till med allt jobb nu!

2013-11-08 @ 19:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0