Hemma igen!

Tillbaka i ett vintrigt Norrbotten efter att ha trampat omkring i vårsol på Londons gator. Det där utlovade regnet, det såg vi inte mycket av så klädseln kunde helt klart ha varit svalare. Jag drabbades av vårkänslor och knallade barfota i skorna en dag, vilket naturligtvis gav blåsor på fötterna som resultat. :( Jag har ju världens knäppaste fötter, får skoskav för ingenting i skor som är väl ingångna och jag borde verkligen ha lärt mig det efter alla år men icke. Nåväl, jag hade i alla fall med mig flera par så det gick rätt bra ändå.

På fredagen jobbade maken (dvs var på möte) så jag fick hela dagen för mig själv. Efter att ha handlat rekordmycket kläder på Primark (jag är inte mycket för att köpa kläder så det går fort, inget provande och tjafs utan ner i korgen, passar det så passar det och oftast gör det faktiskt det) begav jag mig ut på garnsafari. En butik hade vi klarat av redan på torsdagen, All the Fun of the Fair. Här skulle Marie inhandla bland annat band och knappar, var det tänkt, men hemsidan lovade betydligt mer än vad butiken kunde hålla och det hela blev till en gigantisk besvikelse. En ointresserad tjej i butiken gjorde inte saken bättre men ett par påsar med muffinsknappar kom i alla fall med hem, mest som plåster på de egna såren.

Nåväl, på fredagen var det dags för Loop. Förväntningarna var enorma och jag var ganska uppspelt där jag trampade på från tunnelbanestationen. Den lilla gata/gränd där butiken låg var helt sagolikt charmig, jag blev alldeles betagen av omgivningen och - missade hela butiken! Plötsligt var gatan slut och någon garnbutik hade jag inte sett. Bara att vända och trampa tillbaka och där låg den, alldeles i början så klart. Liten och mysig var den, en jättetrevlig tjej i kassan. Kanske hade jag hoppats på ett ännu lite större utbud, framför allt kanske av lokala garner. Men visst handlade jag! Två nystan grönt sockgarn och en härva underbart blått och mjukt garn från www.oldmaidenaunt.com i alpacka/silke. På lördagen åkte jag dit med maken för att äta lunch och strosa och köpa två nystan grått sockgarn också. En tygpåse fick jag med mig hem också så nu kan jag visa att I was there! På lördagen var det två helt andra tjejer som jobbade och den ena av dem gick väl inte helt hem hos Marie...

Det gröna sockgarnet, inte fullt så blågrönt i verkligheten utan - grönt.

Övriga garner. Det blåa kan man klappa på i evigheter, så mjukt och gosigt.

Efter besöket på Loop tog jag tunnelbanan till Waterloo station för att besöka I Knit. Naturligtvis händer samma sak, uppspelt Marie trampar på och missar hela butiken men lyckas bättre på andra försöket. Detta blev min absoluta favoritbutik, lite mörk kanske men med massor av garn i alla möjliga former och färger och med en underbart rar liten engelsk dam bakom kassan. Jag klappade och kände i evigheter innan jag bestämde mig. Hade jag spanat ner i min Loop-kasse och tänkt lite, hade jag kanske valt en lite annan färg på min ena härva, nu blev de väldigt lika i färgerna. Å andra sidan, det är en färg jag gillar uppenbarligen! Och vem kan motstå garner med namnet I Knit or Dye..? ;o)

Spenderade nog lika mycket pengar på garn som på kläder, totalt sett.

Hade ju tänkt packa stickningen som handbagage men fegade ur i sista stund efter att ha chattat med någon på SAS som menade att det inte var OK. Tjejen på Loop på fredagen menade att det alltid gick, i synnerhet med trästickor. Men jag älskar mina KnitPro, tänk om säkerhetskontrollen också skulle göra det och behålla dem!? Så stickningen fick åka i resväskan och földaktligen hann jag inte sticka så mycket som jag tänkt. Men dotterns torgvantar är i alla fall klara, gjorde det sista när jag kom hem. Fotot är uruselt, man ska inte vara modell och fotograf samtidigt. Garnet är Drops Alpacka och de är stickade på fri hand.


Vi gjorde ju annat så klart också i London. Musikal, Phantom of the Opera med Peter Jöback i huvudrollen, och teater, Hay Fever. Helt underbart båda delar! Strosade i Covent Garden och besökte matmarknaden, rekommenderas varmt. Strosade i China Town och åt på en mindre mysig kinarestaurang där. Den såg jättemysig ut utifrån och även inuti men vi blev förvisade två trappor upp och där var väl inte lika mysigt... Ointresserade personal som slängde fram tallrikar och glömde bort att servera en rätt förhöjde inte intrycket. Maten var OK, inte mer. Och så Islington, där Loop låg. Sagolikt mysigt! Antikmarknad/loppis på lördagen, lite kul även om det inte riktigt lockade oss kanske. Några pubbesök, jag älskar det där att slinka in, ta ett glas cider och sitta och studera folk. Maken testade lokala ölsorter men jag höll mig till cider eller kända ölsorter. Jag vet, jag är en fegis...

Nu får jag straffet för några dagars lättja, massvis med jobb med kort varsel så jag jobbar som ett svin och sover inte mycket men det är det värt. Snart klart, sedan får jag hämta andan några dagar. Mycket projekt på g också, har gått med i StickaMeras sockklubb 2012 och har börjat sticka sockorna Murgröna som är denna månads mönster. Valde så klart mitt nya gröna garn och är otroligt nöjd med både mönster och resultat. Lättstickat och tydligt mönster som kommer väl fram i garnet, tycker jag. Döm själva!

Och som sagt, färgen ska vara mindre blå och mer grön.

Ska också sticka en Gratitude till, kunde inte motstå en KAL på Ravelry. Frågan nu är bara, ska den bli till mig eller till mamma på Mors Dag? Jag filar lite på den frågan...

Ska också försöka hinna få klart något till Stickhjälpen innan sista datum där och så måste jag göra några babymössor till till min lilla insamling. Jag lider ingen brist på projekt - och inte på garn heller! Nu SKA jag införa köpstopp, tror jag... ;o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0