Rutor!

Vi har ett rutbyte i vår lilla grupp, Svenska byten, där vi gör rutor till en vänskapsfilt till varandra. Igår fick jag mina första två från sammanfaller. Så kul det är att få rutor som andra har gjort och så fina de är! Tusen tack!
 
 
Själv pysslar jag också på med rutor lite nu och då. Har hittat ett nytt mönster som jag tycker om och försöker lära mig utantill. Det är kul med variation, annars ledsnar jag lätt på att göra rutor.
 
Jag har också börjat sticka en tröja till dottern i Drops Paris. Det är ju megarea på deras bomullsgarner och naturligtvis så kunde jag inte hålla fingrarna borta utan vips, så bor några extra nystan här hemma. Jag hade ju så lite garn innan... :/ Och jag vet ju att många gnäller på Garnstudios mönster att de är svårtydliga men jag har inte haft så mycket problem med det. Förrän nu... Vet inte om det är för att jag har läst det illa eller om det är för att det faktiskt var lite svårtolkat. Jag har fått börja om ett antal gånger, ändå är det inte alls svårt när man faktiskt har fattat hur de menar. Nåväl, nu är snart halva bakstycket klart så det går framåt men jag blir inte helt välvilligt inställd till projektet när det ska rackla så där.
 
Annat då? Grönsakerna i mitt land växer som ogräs, pallkragar var en hit och hönsbajs från de egna hönsen är rena raketbränslet. På bilden syns min squash som monsterplanta i mitten. Längst fram får man en skymt av löken som jag fick i ett blomstrande byte av Ingaredstoka. Och längst bak syns salladen från samma byte. Vi äter och njuter!
 
Och apropå höns så har vi några nya på tillväxt. Tre kycklingar fick jag till sist efter att ha försökt kläcka runt 50 ägg. Ingen vidare utdelning med andra ord. En är från egna ägg, korsning hedemora/dvärgkochin. Den ser ut så här:
 
På bilden syns också mamma höna som har samma pappa som kycklingen och därför inte fick ruva egna ägg. Hon har också fått adoptera två kycklingar från skickeägg som kläcktes två dagar senare, två isbarer. Hönans egen mamma är också isbar och hjälper till med omvårdnaden av de små. På bilden nedan syns en av dem, de ser likadana ut.
 
Galet söta som nya men efter en dryg vecka nu så ser man redan hur fjädrarna kommer. Snart är de fulsöta, dunbollstiden är kort.
 
I torsdags var vi på Hamnkalaset inne i sta'n och hörde Bo Kaspers tillsammans med barnen. Otroligt bra spelning, jag hade väntat mig något bra och den var ännu bättre. Fantastisk kväll dessutom, juli månad har varit underbar häruppe så här långt. Nu åker jag snart till föräldrarna i södern i ett par dagar medan maken håller ställningarna här hemma. Hoppas att vi får fint väder där också. Hoppas hinna förbi Kampes spinneri om möjligheten ges, det ligger nära men jag har aldrig varit dit.
 
Vi har också börjat cykla. Idén är att vi cyklar till ett närbeläget fik och fikar, då har vi liksom gjort oss förtjänta av det och får motion samtidigt. Ja, mannen i mitt liv är ju redan ganska vältränad så för honom ger det väl inget men för mig gör det nytta, det känns i benen. Igår blev det 16 km, Gäddviksgårdens café tur och retur. Fantastiskt mysigt, synd bara att man satt så nära den bullrande trafiken.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0