Nöjd

Känner mig otroligt nöjd med min stickning just nu. Väldigt nöjd med mina nya stickor Karbonz från KnitPro, ligger skönt i handen och de känns stadiga på något vis fastän de är tunna. Jag har ju lyckats ha sönder flera stycken av mina 2,5 mm i trä men nu stickar jag med 2,25 och de känns ändå stabila. Skönt.
 
Också väldigt nöjd med sockgarnet Admiral Ombré. Så mysigt och lättstickat! Och så snyggt ihop med mönstret Calendula! En socka klar nu, bild kommer vad det lider. Ska se om jag kan fota med vanliga kameran istället, mobilbilderna blir om möjligt ännu sämre än kamerabilderna. Och det är naturligtvis inte mig det är fel på utan kamerorna... ;)
 
Satt och funderade på vad jag har lärt mig under det gångna året och kom först fram till att jag har varit feg och inte lärt mig just någonting. Men så satte jag mig för att sy ihop min socka med kitchener stitches och insåg att jodå, visst tusan har jag lärt mig något! Kitchener stitch till exempel, det visste jag knappt vad det var innan och nu behöver jag inte ens den där filmsnutten för att komma ihåg hur man gör! Fast jag tycker inte att jag får till avslutningen riktigt bra, det blir som en liten kant och jag vet inte om det är jag som gör fel eller om det ska vara så. Jag fäster liksom in den med tråden sedan så den syns inte men helst skulle jag vilja slippa den helt. Någon som vet och förstår vad jag menar och kan ge råd?
 
Jag kom också fram till att jag vågat utmana mig själv mer. I början var jag livrädd för engelska mönster (lustigt med tanke på att jag jobbar som översättare och dagligen hanterar engelska texter, dock inga med sticktermer) men så vågade jag pröva och nu är jag fast, både vad gäller stickning och virkning. Fastnar man på något så finns det ordlistor på nätet och själva mönstren känns många gånger renare på något vis.
 
Nu funderar jag på vad som ska bli årets utmaning. Kanske är det dags att lära sig sticka sockor med magic loop? Får fundera lite till på det. Hade tänkt gå en kurs i krokning men den krockade med ringsekreterarutbildningen som dottern och jag är anmälda till så därav blev intet. Är inte det i sig typiskt, när något händer så ska det ske på samma helg?

Kommentarer
Postat av: Carol Thuresson

DU feg?? Nej det är nog inte något jag skulle sammankoppla med dej efter det jag vet.. ;-) Och bara detta att du under året blivit en hejjare på engelska stickbeskrivningar peppar mej att kaaanske våga detta år... Du, jag vet inte ens vad en magic loop är! Har undrat SÅ vad man ska ha den till och vad som är så bra. Får ta och kolla upp det! Det blir nog mina projekt 2013. Kul och skoj att det går så bra med stickningen !

Svar: Fast ibland tänker jag att jag klarat mig bra utan magic loop också, så varför krångla till det? Men engelska beskrivningar tycker jag att du ska testa, när man väl är inne i det så är de underbara. Jag kan vara backup om du behöver hjälp!
Zupermorzan

2013-01-18 @ 23:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0