Färdiga saker!

Har gjort färdigt lite småsaker de senaste dagarna. Torgvantarna som brorsdottern skulle få i julklapp tillsammans med halskragen är nu klara att skickas. Har glömt att lägga upp dem som ett projekt på Ravelry och ids inte göra det nu, men här kommer i alla fall en bild.
 
En var klar nere i Skövde, vi provade den och den satt som en smäck. Hoppas nu att de kommer till användning. Garnet är Fabel i en av mina absoluta favoritfärger.
 
Torgvantarna som jag påbörjade på nyårsdagen men först inte tänkte fota fastnade på en bild i alla fall. De ser inte mycket ut för världen, var nästan tråkigt enkla att sticka men passar onekligen väldigt bra på handen. Så vill ni ha något väldigt enkelt och lättstickat, testa detta mönster. Och ja visst, samma Fabel som innan.
 
Resårstickningen syns kanske lite dåligt på bilden, den finns på båda sidor om tummen och gör att den sitter fantastiskt fint på handen. Men som sagt, ganska tråkig stickning i övrigt.
 
I fredags var vi bjudna till grannarna på middag. Optimist som jag är satte jag igång att sticka en gåbortspresent kvällen innan, en grytlapp i två färger som jag fått mönster och garn till i ett byte. Jag hann så klart inte... Men NU är den klar och får stanna hos mig istället, jag behöver lite juliga saker till köket. Den är inte blockad ännu men visst blev den ganska fin? Jag, som inte är särdeles bra på att sticka med flera färger, är omåttligt stolt över mitt verk.
 
Fascinerande, detta med julen. Jag är ju inte särdeles mycket för traditioner men just julen håller jag lite på. Adventsljusstakarna kommer inte fram förrän till första advent, resten av pyntet tidigast till Lucia och sedan åker det ut tjugondedag Knut. Men, här i byn fanns det de som hade hela batteriet av julsaker framme långt innan första advent och som nu städat undan rubbet! Jag kan i och för sig förstå att man är less om man levt med det så länge, men varför inte vänta lite med att ta fram allt istället? Snart börjar vi väl julpynta direkt efter sommarsemestern...
 
Två pågående projekt fortfarande, fotbollsvantarna (som får den mest märkliga passform, jag tycker inte alls om mönstret, tyvärr) och så ett par torgvantar. Just nu prioriteras de förstnämnda, de blir ju inte roligare om jag sparar dem. Bara att gneta på!

Kommentarer
Postat av: Carol

Så härligt fin din grytlapp blev! Och så mkt mönster i dit första tvåfärgsmönster... Jag lyfter på hatten! kram

Svar: Nja, inte mitt första, gjorde en del babytröjor när barnen var små. Men jag lär mig liksom aldrig riktigt tycka om det, det går väääldigt sakta.
Zupermorzan

2013-01-12 @ 22:06:32
Postat av: Carol

Och jättefina torgvantar!! Synd att mönstret var på engelska. Har inte kommit dit än.. :-§ Men nån dag så!

Svar: Men vet du, det är nästan enklare med engelska mönster! De är otroligt välskrivna. Ta bara en lista över förkortningar (finns på flera hemsidor, stickamera kan säkert ha en) och så kör du. De som sitter på min hand på bilden är busenkla, de kan inte gå fel. Till och med dottern, som inte har stickat mycket, har gjort disktrasor efter engelska mönster. Testa, en ny värld kommer att öppna sig!
Zupermorzan

2013-01-12 @ 22:08:26
Postat av: Carol

Hmmm.. kanske det. Men jag får krupp när det står alla dessa förkortningar även om jag nu har den där kanonlistan med översättningar som du tipsade om! Men jag låser mej på nåt sätt när det står så ontigt... Kanse får jag sätta mej och översätta ett mönster och sticka så att jag känner att jag är ute på hållbar is. Sedan kanske jag vågar/kan se förbi de obegripliga förkortningarna? Tack för pepp!

Svar: För mig blir de lite som ramsor, jag har nästan lättare att ta till mig de engelska förkortningarna än de svenska, ibland mer ordrika förklaringarna. Fast det var med darrande knän jag bestämde mig för att testa, länge var jag anti. Lustigt eftersom jag dagligen arbetar med engelska texter, eller kanske just därför...
Zupermorzan

2013-01-13 @ 17:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0