De hemlösa fryser om händerna

Läser upprop på Facebook om hur de hemlösa i Göteborg saknar vantar och blir så otroligt illa berörd av det. Hemskt att människor i Sverige ska sakna bostad och kläder! Jag grävde fram ett nystan Kilafors Superwash i gömmorna och satte igång med att sticka ett par torgvantar igårkväll. Hittade ett mönster på Ravelry men det var stickat på två stickor och ihopsytt, jag hatar ju att sy så jag modifierade det en smula. Stickade på tre stickor, stl 3.5 mm. Kanske inte de vackraste vantarna men de är långa, passar olika grova händer och de värmer! Visst, tumvantar värmer mer men tar längre tid att sticka. Nedan kommer mönstret om du också vill göra en snabb insats!
 
 
Lägg upp 48 m och fördela på tre stickor, 16 m på varje sticka. Sticka 2 r, 2 a i ca 30 varv (jag gjorde 35 men dels blev de välan långa och dels tog garnet slut när jag hade 2,5 varv kvar). Därefter stickar du istället fram och tillbaka i 10 varv för att göra en öppning för tummen (samma mönster, 2 r och 2 a). Efter 10 varv, eller när tummöppningen är tillräckligt stor, stickar du runt igen i samma resår som innan. Se till att dra åt ordentligt i övergången över öppningen de första varven så att det inte blir ett "glapp" där. Efter ca 10 varv eller önskad längd, maskar du av löst i resårstickning. Fäst trådarna. 
 
Jag håller på att luska ut en adress också dit man kan skicka dem. I annat fall är säkert Hjälpstickan intresserade: www.hjalpstickan.se
 
Försökte fota de senaste alstren också på morgonen. Det var motljus så det blev inte helg bra men i alla fall bättre än innan.
 
Muddarna
 
De rosa torgvantarna
 
Läckert att mitt plåster syns på bilderna också, eller kanske inte. ;o) Har en brutal självspricka på tummen, sätter på Inutyolsalva (eller hur det nu stavas) och plåster och hoppas att det ska läka fort, fort. Men vet någon hur svårt det är att trä en nål med plåster på tummen??? Snudd på omöjligt, skulle jag vilja påstå. 

Kommentarer
Postat av: Carol

Vackert skira!! Fler julklappar? Och jag ska verkligen prova de där grovisarna på tre stickor!

Svar: Jag skickade några par grovisar till Café TrappaNer i Göteborg med förhoppningen att någon eller några nu fryser lite mindre om händerna. Resåren gör ju att man kan ha dem utanpå andra vantar om det är riktigt snorkallt.
Zupermorzan

2012-11-25 @ 22:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0