Virkbyte

Facebook är ibland helt fantastiskt! Jag har sedan en tid varit med i ett stickcafé där men nu hittade jag också ett virkcafé. Perfekt för mig som gillar att göra båda delar. Och ännu bättre, på virkcaféet fanns ett garnbyte! Så nu är jag med - tjoho! Börjar med att svara på frågor om mig själv då:

  • Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om? Det beror ju på vad man ska göra för något. Virkar gör jag nog helst i bomull, det har bara blivit så. Eller ull kanske, när jag virkar en sjal. Eller blandgarn för samma ändamål. Funderar på att testa att virka sådana där små amigu...-figurer vars namn jag aldrig lär mig stava till och i så fall ska man visst ha akrylgarn (fast jag gillar egentligen inte det något vidare). Så, kanske man kan säga att jag är allätare?

 

  • Vilken eller vilka är dina favoritfärger? Blått, blått och blått har alltid varit den stora favoriten. De senaste månaderna har jag varit lite barnsligt förtjust i limegrönt och i olika karamelliga kombinationer. Gillar de flesta färger utom gult, senap eller petrolblå.

 

  • Vad tycker du mest om att virka? Sådant som blir färdigt hyfsat fort. Pynt, babyskor och mössor, en och annan sjal. Det händer också att jag gör dukar, disktrasor och liknande.

 

  • Har du något drömprojekt att göra som är garnrelaterat? Jag drömmer nog mest om att ta mig tid att virka en eller ett par kuddar och en filt i mormorsrutor eller liknande till TV-soffan, kanske i restgarner. Ser framför mig något riktigt färgglatt men tror mig inte om att ha tålamod att få det klart.

 

  • Vilken sorts virknålar tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? ergonomiska?) Har bara använt metall och plast, skulle gärna testa trä eller ergonomiska. Gillar ju stickor i trä eller bambu så varför inte?

 

  • Har du något hantverk du är sugen på, men ännu inte vågat/hunnit testa? Nej, faktiskt inte, stickning och virkning räcker för mig. Jo, kanske sticka eller virka med pärlor, det har jag aldrig gjort.

 

  • Vad tycker du om att unna dig själv? Ett glas vin, ett väldoftande skumbad, en god bok.

 

  • Vad gillar du helst att dricka? Någon speciell favorit? Rött vin och te. Gillar svarta téer,  inte gröna eller röda. Och inte rökta, hellre fruktiga eller earl grey med citrus.

 

  • Favoritgodis? Alldeles för mycket... Just nu mörk choklad med havssalt. Annars är lakrits en riktig favvo, gärna salt. och skolkritor, men det är ju lakrits.

 

  • Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom virkning? (Spinna, scrapbooking, stickning osv.) Jag stickar!!!

 

  • Vilken slags böcker (ej virkning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?) Tycker om feel good-böcker, gärna på engelska. Men inte av harlekin-modell. Älskade Niceville. Ogillar deckare, jag är en fegis.

 

  • Har du några allergier mot livsmedel? Tål inte färsk paprika eller majs, får ont i magen av det. Tål inte jojoba i tvålar och liknande, då får jag stora utslag. Men allt detta går ju att undvika.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här är lite lustigt, för vi har ganska lika svar. Iallafall när det gäller drömprojekt och vad vi brukar virka. I tillägg stickar jag själv mycket och mitt favorit godis är lakrits och choklad. Tyckte att det var lite skoj.

Ha en fin dag.

2012-01-18 @ 08:10:17
Postat av: Anonym2

Amigurumis funkar bra att virka även i bomull, mjölk- och bambugarn. :-)

2012-01-20 @ 17:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0