Virkbyte

Inga nya alster att presentera, jag stickar just nu på ett par lovikkavantar. Gillar inte att sticka med grövre stickor och gillar inte riktigt lovikkagarn, tycker att det är kärvt och att det glider på stickorna. Kan bero på att jag har metallstickor, borde nog investera i bambustickor i den grovleken också. Eller ännu hellre Knit Pro, mina nya favoriter. Det är så vansinnigt irriterande när en sticka plötsligt lämnar hela stickningen. :(
Roligt är det däremot att det ska bli ett nytt byte på virkcaféet i FB som jag är med i. Jag gillar ju garnbyten! Därför kommer här svar på frågorna:


  • Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om? Jag tycker bäst om naturgarner - merinoull, alpacka, bomull eller strumpgarner/blandgarn. Det händer att jag stickar/virkar i akryl till någon bebis. Gillar inte lin, tycker att det är så hårt.

 

  • Vilken eller vilka är dina favoritfärger? Jag gillar ju blått i alla dess nyanser utom petrol, det avskyr jag. Är larvigt förtjust i grönt just nu, typ lime. Klarar inte petrol, senap eller cerise. Gult eller rosa överhuvudtaget är inte riktigt mina färger.

 

  • Vad tycker du mest om att virka till våren? Mina planer för den här våren är att få tid till att virka en kudde till kökssoffan och ett överdrag till en pall i badrummet. Kanske någon kul liten hatt/mössa till någon bebis i min närhet, jag gillar ju bebisgrejer. Och så ska jag testa att virka kakor!

 

  • Har du något drömprojekt att göra som är garnrelaterat? Det var den där filten i mormorsrutor till TV-soffan...

 

  • Vilken sorts virknålar tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? ergonomiska?) Jag har bara använt metall och plast hittills. Gissar att jag skulle gilla trä eftersom jag föredrar sådana stickor och skulle gärna testa ergonomiska eftersom jag har problem med axlarna.

 

  • Har du något hantverk du är sugen på, men ännu inte vågat/hunnit testa? Det varierar. Ibland drömmer jag om att börja väva, andra gånger är det makramé eller att sticka med pärlor. Men just nu finns inte tid för några nyheter.

 

  • Vad tycker du om att unna dig själv? Garn : ) Något gott att äta eller dricka. Kanske något kul till hundarna, min andra passion i livet. Ett väldoftande skumbad. Är också galet förtjust i hudkrämer - handkräm, fotkräm, hudkräm... Är man en torris så måste man smörja!

 

  • Vad gillar du helst att dricka? Någon speciell favorit? Fruktiga téer i lösvikt eller te med citron eller limesmak. Rött vin. Vanligt vatten. Dricker inte kaffe eller cocacola.

 

  • Favoritgodis? Lakrits och mörk choklad med havssalt eller lakrits. Fast jag gillar det mesta utom hårda karameller. Är en godisråtta.

 

  • Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom virkning? (Spinna, scrapbooking, stickning osv.) Stickning, jag stickar nog lite mer än jag virkar numera.

 

  • Någon annat stort intresse som du brinner för? Utöver familjen så - mina hundar! Jag föder upp hundar i liten skala och tränar och tävlar en del med dem. Hunderiet har blivit till en livsstil.

 

  • Vilken slags böcker (ej virkning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?) Läser gärna romaner men inte deckare. Tycker om starka kvinnoporträtt eller feel good-romaner, gärna på engelska. Kan ibland läsa någon intressant persons memoarer.

 

  • Har du några allergier mot livsmedel? Tål inte paprika och majs.

Något annat som är bra att veta? Ex Du eller någon i familj inte tål ull osv. I den här familjen finns det gott om djur - hundar, katt, undulater och en hoper hönor (de bor dock i ett eget hus). Så det är nog inte så lämpligt att para ihop mig med en allergiker. : )

 


Kommentarer
Postat av: Hemlis

Grönt är riktigt fint!!! =)

2012-03-04 @ 12:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0