Bild på Wingspan och ny sjal på g

Här kommer då den utlovade bilden på min Wingspan. Är nöjd själv :) Det gick åt lite knappt 100 gram av garnet. 
I ett självrandande garn blir det läckert, i ett helfärgat eller melerat tror jag kanske att den blir ganska trist, i alla fall för min smak. Den här är lite mysigt höstmurrig i färgerna, det passar bra när vädret är som det är och hösten är på ingående. 
 
 
Har nu börjat sticka på sjalen Vermillion som jag fick mönster och garn till i sommarbytet. Ett ganska lätt men väldigt effektfullt mönster, ser det ut att vara i alla fall. Jag gillar det och jag älskar den gröna färgen! Men ingen bild denna gång.
 
Igår fick vi ta bort vår vita industrihöna. Hon har lagt så konstiga ägg den sista månaden, papperstunna skal och vita och gula har liksom flutit ihop till en enda geléklump. Oftast har de gått sönder när hon lagt dem och kletat ner redena, har de inte gått sönder så har hon själv tagit hål och ätit upp dem. Så igår fick yxmannen rycka ut... :( Det är hemskt hur vi människor beter oss, tar fram hönsraser enbart för produktion så de värper mer eller mindre ihjäl sig. Bäst vore om alla hade några små hönor i sin trädgård, hönor av mer "normala" raser som lantraser t.ex. Du som måste köpa ägg, välj dina ägg med omsorg! Bakom de flesta ägg finns en väldigt olycklig höna...
 
Igår hade jag också tänkt att kycklingarna skulle flytta ut i hönshuset. Tanken var att stoppa ut dem på natten när de stora satt på pinnen. Jag hade gjort rent därute och flyttat runt på lite saker, har läst att det ska få dem lite konfunderade och göra det enklare att acceptera nykomlingarna. I min värld skulle de nya lägga sig i ena redet i en liten hög och sova... Ha! I realitetet försökte de desperat följa med mig ut igen så det slutade med att de fick komma in ännu en natt. Nu får vi ta fram betesburen och ställa den i hönsgården och vänja dem långsamt. Men idag regnar det så klart... Knashönor! Bara att inse, mina hönor och kycklingar är alldeles för tama... Nåja, förhoppningsvis är detta sista gången vi kläcker kycklingar. Förhoppningen är ju att någon höna ska vilja ruva fram kycklingar istället men hittills verkar ingen av dem ha tänkt den tanken. 

Kommentarer
Postat av: Hanne Erwing

Hej jag vill gärna gratis ha mönstret (receptet)på
det blå,röda taggiga halskragen.
Tackar Hanne

Svar: Hejsan! Ledsen att jag inte såg din kommentar förrän nu. Här hittar du mönstret på sjalen Wingspan: http://www.ravelry.com/patterns/library/wingspan-2
Zupermorzan

2014-11-19 @ 22:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0