Inte helt nöjd

Nu är jag klar med min Selbumössa. Fantastiskt fint och välkonstruerat mönster, ändock blev mössan inte som jag hade hoppats. Mönstret är skrivit för ett "light fingering"-garn. Jag valde Drops Alpaca som ju är klassat som sport. Tyckte mig också förstå av andra som gjort mössan i samma garn att den blivit lite stor (OK, jag gjorde kanske inte världens research om sanningen ska fram, jag ville ju verkligen göra mössan) så jag gick ner pyttelite i stickstorlek. Hade att välja mellan det eller att gå upp, mönstret sade 2.25 respektive 2.75 mm rundsticka och de storlekarna har inte jag. Så resårkanten stickade jag med 2.0 och mössan med 2.5. 
 
Om vi börjar med resårkanten så känns den för kort och en aning för snäv för mitt huvud. Förhoppningsvis töjer jag ut den så att det blir bra men längre blir den knappast. Det är lätt att den liksom viker sig, det gillar jag inte riktigt. Ska jag göra någon mer mössa så blir kanten absolut längre.
 
Själva mössan trodde jag skulle vara liksom lite "baggy" eller hur man ska förklara det. Den sitter ganska tätt på mitt huvud, som en - mössa. Jag hade tänkt mig lite vidd och lite häng men det blev väldigt lite av den varan. Nu har jag tvättat den och trätt upp den på en tallrik, dels för att försöka få till lite vidd och dels för att den snygga stjärnan upptill ska komma fram. För mönstret är galet snyggt!
 
Arbetet nyss påbörjat.
 
Färdig men inga trådar fästa och inget tvättat eller spänt.
 
Uppträdd på tallrik så att stjärnan ska synas. Lite taffliga mobilbilder men jag tror att det syns ändå. 
 
Vad ska jag göra nu då? Funderar på om jag ska våga kolla hur mina liljevantar mår som jag påbörjade i maj ifjol. Misstänker starkt att Doris dragit ut en sticka... :o/
 
I helgen gick jag på isen med hundarna vid solnedgången. Helt underbara färger blir det på himlen då!
 
Här kommer man ner på isen, land möter älv och jag tycker att det är så vackert med de vita vidderna. Men den här bilden är tagen vid ett annat tillfälle, jag ville bara visa hur vackert det enkla kan vara.
 
Samma plats fast lite längre ner på isen. Ser ni den rosa himlen? Så fantastiskt vackert!
 
När jag kom in mot land igen hade skymningen börjat sänka sig och det var som om himlen stod i brand ovan trädtopparna.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0