Namnsdag och julpyssel

Igår hade jag namnsdag, Elisabeth, ett namn jag bland annat delade med min farmor. I min familj har vi aldrig firat namnsdagar stort men min farmor ringde mig alltid på Elisabeth-dagen och så gratulerade vi varandra. Det gav en känsla av samhörighet. Min dotter har fått min farmors förstanamn, Agnes, som sitt andranamn, det känns bra. Min farmor var också den som lärde mig en hel del vad gäller handarbete, bland annat lärde hon mig sy hardangersöm, något jag tyvärr har glömt bort nu. Farmor broderade jämt, på slutet såg hon inte så bra så det blev ett och annat fel men det spelar mindre roll. Det finns en massa kärlek insydd i varje stygn, det är det som räknas. 
 
I Ravelrygruppen Svenska byten har vi en bemärkelsedagssnurra. Jag valde min namnsdag som en dag att uppmärksamma och fick ett alldeles underbart paket från Pellie. 
Ett pepparkaksbrunt garn från Admiral och mönster på pepparkakssockor, en fantastiskt god mjukost som passar perfekt till pepparkakorna som gömmer sig i den svarta asken. Ett spännande te och så en liten anka med läppglans. Underbart genomtänkt, jag älskar det. Tusen tack!
 
Det rosamelerade, karamellaktiga garnet som kom i boksnurran för lite sedan ska bli till ett par sockor till min ena brorsdotter. Det stod liksom hennes namn på nystanen, kände jag. De blir sannerligen gladfärgade! Bild kommer vad det lider.
 
Igår dök ett annat paket upp i posten. Jag är med i en skandinavisk RAK-grupp där vi gör en kalender åt varandra. Mitt paket gick iväg i förra veckan och har nått sin mottagare. Mitt paket verkar komma i flera delar, spännande. Så här ser den första ut:
 
Känner viss ångest eftersom de paket jag själv skickade iväg var tämligen pyttesmå till storleken. Hoppas jag inte har gjort bort mig alldeles...
 
Sedan skulle här ha funnits en bild på ännu en halsvärmare till dottern men alla bilder blev suddiga och nu är den tvättad och blöt så det får vänta. Jag inser att jag måste gå till optikern, alla bilder jag tar blir suddiga numera och jag har problem med viss text. Steg ett skulle kunna vara att använda de glasögon jag faktiskt har. Jag har bara så oerhört svårt för det, jag som alltid haft falkögon. Men även en viking åldras, det är tydligt...
 
På fredag kommer dottern hem, yippee! Visserligen bara över helgen men i alla fall. SOM vi ska kramas... :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0