Sockor från tån och upp

Bestämde mig för att sticka ett par vanliga raggisar i herrstorlek och skicka till Hjälpstickan, tillsammans med de stora fotbollsvantarna. Bestämde mig då för att sticka dem från tån och uppåt för att samtidigt lära mig denna teknik. Insåg att det fiffiga är att man kan prova på foten medan man stickar, om man har någon fot att prova på. Googlade lite för att hitta ett ungefärligt maskantal och kom fram till 48 st. Ökade tills jag hade 48 maskor och kunde konstatera att de nog blev ganska stora. Visserligen har jag rätt små fötter men ändå, de här sockorna kunde man bygga bo i...
 

Gör om, gör rätt. Valde 40 maskor istället och stickade på. Bestämde mig för att göra en instickad häl, där jag bara stickar in en tråd som jag tar upp senare för hälstickning. Läste någonstans att man då ska göra sockan ungefär 10 cm kortare än fotens längd. Tänkte mig en fot på 30 cm och stickade alltså 20 cm innan tråden. Ha! Det blev en socka som sitter som gjuten på min 37,5:a!
 
Nåväl, förhoppningsvis finns det någon frusen kvinna som också vill ha ett par sockor, eller en man med väldigt små fötter.
 
Mössan är klar och foto finns men det gömmer sig i kameran så det får bli en annan gång. Jag är i alla fall väldigt nöjd, den är både varm och snygg. Synd bara att man alltid måste ha mössfrilla så här års...
 
Idag har jag varit med om något märkligt. Jag var till tandläkaren, något jag har närmast panisk skräck för. Jag föder hellre barn än går dit, så illa är det. Ändå är det en kompis till mig, vore det inte hon skulle jag nog aldrig gå dit. Nu gick jag dit med släpande steg, ganska säker på att en rotfyllning väntade. Men icke! Den saftiga bihåleinflammation jag drogs med i höstas hade fått tanden att lyftas så nu var den högre än de andra och därmed gjorde det ont när jag bet ihop. Lite slipande så var problemet löst. Ibland har man tur som en tokig. Visserligen måste jag tillbaka för att laga en gammal fyllning som släppt men det är ingenting mot en rotfyllning. Jag måste verkligen ha haft hela huvudet fullt av var där runt jul, inte konstigt att jag hade ont. Nästa gång ska jag gå till doktorn lite tidigare. Tror jag... ;o)

Kommentarer
Postat av: Carol

Det är ju helt ortoligt! Att tanden kunde LYFTAS - och vara kvar så sedan! Du har då änglavakt när det gäller dina tandvärkar ;-) Toppenfin raggis! (Min man tyckte jag skulle börja sticka mössor i raggsockegarn och lansera dem som "Raggar-mössor". Undrar om det skulle bli en hit bland grabbar??)

Svar: Ja men visst är det märkligt!? Dess värre hade jag ju en lagning som släppt lite så jag måste tillbaka men jämfört med en befarad rotfyllning är det ju ingenting (nästan...). Haha, raggarmössor vore något! Jag har gjort en vanlig resårstickad mössa i raggsockegarn till Hjälpstickan för något år sedan, den blev jättesnygg tyckte jag. Så idén är inte dum.
Zupermorzan

2013-02-01 @ 11:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0