Filmtajm!

Efter att ha tillbringat nästan hela gårdagen i tv-soffan under en filt och med en stickning i händerna, STEG febern när kvällen kom. Ridå... Den skulle ju bort, bort, bort! Alltså, ännu en dag i soffläge. Idag har jag en eländesdag, dvs jag ser program om elände och påminns om hur bra jag själv har det. Först såg jag dokumentären "Gravida bakom galler" på SVT Play. En kulturchock för någon som växt upp i en skyddad kärnfamiljsvärld som jag. När man ser en kvinna på 31 år som väntar barn nr å (åtta!!!) och pratar om sin pojkvän och barnets pappa som alltså är två helt olika personer, då förstår man hur olika världen kan se ut. För mig är det obegripligt hur man kan fortsätta med droger, hur man kan bli gravid gång efter annan när man vet att alla de tidigare barnen har tagits ifrån en osv osv. Mitt hjärta blöder när jag ser dessa trasiga, sargade kvinnor som ändå har något sorts hopp om att få behålla det väntade barnet och kunna starta på ny kula. Och när de "shoppade" till bebisen i det stora fängelseförrådet... Då slog mig också tanken - hur går det till i Sverige? Även vi har väl gravida fångar? Vad händer med de barnen? Kan man sticka för att hjälpa?
 
Nå, efter denna dokumentär (måste se andra delen när den sänds) så var det dags för film. Valet föll på "Precious", en film som tidvis var precis på gränsen till vad jag förmådde men som mitt i allt eländes elände ändå kunde förmedla hopp, styrka och glädje. Och en insikt om att kunskap verkligen ÄR makt. Kan du inte läsa, kan du inte skriva, kan du heller inte ta in information, får en dålig självkänsla och andras ord blir din sanning. Skolan är viktig, kunskap ÄR makt, inte minst makt över det egna livet. Se filmen om ni inte redan gjort det men ta med en bunt med näsdukar. Och ät inte samtidigt, det kommer ändå inte att smaka gott. Man blir berörd, snudd på illamående.
 
Stickning då? Jo, jag har producerat ett gäng pannband. Tanken är att dessa ska skickas iväg och säljas till förmån för ett välgörenhetsprojekt. Gjorde en prototyp till dottern och en annan till mig. Gick på dotterns alternativ och gjorde två till, varav det ena föll henne på läppen så att det nog hamnar på hennes hylla. Så av fyra pannband kan hittills ett skickas iväg. Ingen vidare utdelning. Nu har jag slut garn, ska riva i gömmorna och se om jag inte har ett nystan till (någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag har ett men var???). Medan jag väntar på att jag ska kvickna till lite så stickar jag en mössa till brorsdottern, tillika guddottern, som fyller år i början av februari. "Chouette", fantastiskt snabbstickat mönster och resultatet är jag också väldigt nöjd med. Rekommenderas! Jag stickar på rundsticka nr 6 i garnet Andes från Drops, vit färg. Bild kommer, hoppas jag.

Kommentarer
Postat av: Carol

Fina du! Vilken dag av hjärtekänslor... tillika förkylning!
Och oj så du har hunnit sticka sedan du skickade bilden! :-D
Tillfriskningskram!

2013-01-22 @ 21:50:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0