God Jul!

Ujuj, nu har julstressen infunnit sig! Städar och grejar innan föräldrarnas ankomst. Barnen kommer först, i morgon kommer Stina och dagen därpå Viktor. Stina lämnar praktikplatsen med ett visst vemod, hon har trivts som fisken i vattnet och de har tagit väl hand om henne. Ett riktigt kalasställe, vi fattade nog inte innan hur bra det var. Tänk, så fort sju veckor ändå går! Fast jag ska medge att jag är glad att hon kommer hem, dels för att få hem henne och dels för att slippa passa hennes hundar. 
 
Har gjort ett underlägg i julrött. Först stickade man en stor och ful ruta i Eskimo på stickor nr 8. Jag får ont i fingrarna av tjocka stickor och ont i axlarna av tunga grejer så det tog längre tid än nödvändigt. Och jag gillar inte att göra sådant som blir fult...
 
Ser ut som något vårtigt...
 
Så körde jag den i 40 grader i tvättmaskinen och ut kom ett supersnyggt underlägg! På bilden har det just kommit ur maskinen och är blött, i verkligheten är det SÅ mycket bättre!
 
Fast det jag har emot tovning är att man måste göra så stora grejer och att det är så fult medan man stickar. Men jag ska göra ett par kanintofflor till mig sedan, det ser jag faktiskt fram emot.
 
Nu stickar jag ett par vantar till mamma, om de hinner bli klara - och om garnet räcker! Lite för långa passager för att jag ska få det riktigt snyggt men förhoppningsvis blir den eventuella mottagaren nöjd ändå. Mönstret heter Berceau.
 
 
Har öppnat kalenderpaket också. Dagens paket:
 
 
Och de två föregående dagarnas paket:
 
Har också gjort en god gärning och skickat två små babysockor och en liten body till min bekants insamling för flyktingbarn från Syrien. Jag får så ont i magen när jag ser bilder på tv med ett sönderbombat land (hur kan man alls bomba sönder sitt eget land, sitt eget folk?) och alla dessa barn med stora, mörka och oändligt sorgsna ögon så det kändes bra att kunna bidra på något litet sätt.
 
Nu ska jag fortsätta med julstöket. Är inte säker på att jag hinner blogga mer innan jul men vill passa på att önska er som eventuellt läser detta en riktigt GOD JUL!
 
 

Kommentarer
Postat av: Carol

Ha en riktigt GOD jul med förenade krafter på bordet och i gemenskapen!

2013-12-19 @ 19:19:52
Postat av: marremorr

Det där underlägget ser verkligen spännande ut!!=0) Önskar dig en fin julhelg!

2013-12-23 @ 21:42:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0