Fynd!

Håller på att gå igenom gömmorna och rensa ut en massa skräp, garn jag inte kommer att sticka av osv. I en påse som jag trodde innehöll lovikkarester, hittade jag i själva verket ett par vantar. Allt som fattades var brodyren på muddarna. Jag gillar inte att göra lovikkavantar och jag avskyr det där broderandet på slutet men måste samtidigt medge att få vantar är så varma och slitstarka om vintern som just lovikka. När det dessutom gått hål på mina fodrade (köpta) fingervantar, blev jag riktigt glad över fyndet och gjorde klart broderiet i ett nafs. Nu är de maskintovade och klara att använda. Lika stora är de också, även om bilden av någon anledning ger sken av något helt annat.
 
 
Det värsta är att jag har på känn att det kan finnas ett par vantar till i mina gömmor. Jag har hittat två vantar i olika storlek, nu väntar jag med spänning på om deras kompisar ska dyka upp. En ensam socka har jag också hittat så här finns en hel del UFO:n att färdigställa. Ovanpå de jag själv dragit på mig under det här året...
 
Har äntligen fotat Astrids små sockor. De blev inte så bra som jag ville, följde mönstret slaviskt vilket resulterade i jättelånga skaft. Jag har ju noll känsla för längdmått, det straffade sig denna gång. Vek dem på bilden för att de inte ska framstå som helt groteska. Antar att det är så man får använda dem också.
 
 
Storasyster Agnes ska få en mössa i födelsedagspresent bland annat. Stickad i ull från Heaven's Hand som jag fick i ett byte i somras. Gillar mössan men tyvärr görs den inte rättvisa av mitt foto. Vi har en påtaglig brist på ljus häruppe nu, det blir än mer tydligt när kameran kommer fram.
 
Bäst bild på själva mössan...
 
Bäst färgåtergivning...
 
Har också gjort klart ett par små babysockor som ska få åka iväg till någon liten syrisk flyktingbaby efter jul. Det skär i hjärtat när man ser bilder på alla dessa barn med ledsna ögon, tänk så mycket elände de ögonen redan har fått se. Ska leta fram någon liten body också ur gömmorna och skicka med, tror att jag har några sådana. Sockorna ser väldigt ljusblå ut på bilden, i själva verket är de mer åt det jeansblå hållet.
 
 
 
Apropå välgörenhet så måste jag berätta om min underbare tolvåring. På hans önskelista står "saker från Unicefs gåvoshop". Han är djupt upprörd över världens orättvisor och speciellt över barnarbete (vilket i sig resulterat i att familjen nu måste bojkotta märket Adidas, eftersom han hört att de har barnarbetare på sina fabriker). Vilken tolvåring har sådant på sin önskelista? 
 
Har öppnat dagens lilla kalenderpaket. Ett underbart mjukt alpackagarn fanns däri!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carol

Härliga människor!! Ge sonen en extra julkram! Jag kollade på mönstret till sockorna - och de hade en massa kommentarer om att de inte förstod mönstret.. Hur ska då JAG göra det?? Har de ändrat det så att det bara är att följa det som står? De skrev att de inte förstod det där att sätta på tråd. Jag vågar inte prova något förrän jag vet ;-) Ha en härlig dag!

Svar: Det ska jag så gärna göra, han är en sagolik unge! Sockorna är busenkla och väldigt trevliga i modellen, dels med resåren på ovansidan och dels att man slipper hålla på och plocka upp maskor på hälen. Beskrivningen är lite omständig, jag sätter inga maskor på någon tråd och sätter heller ingen markör eftersom jag ju stickar med strumpstickor. Får för mig att mönstret är skrivet för rundsticka. Men jag rekommenderar verkligen de små sockorna, sätt igång och så mailar du bara mig om du får bekymmer så reder vi ut det. Kan jag så kan du, jag lovar! De är ruskigt snabbstickade, jag behövde 24 varv till skaften på minsta storleken och när hälavmaskningen var gjord så stickade jag 13 varv innan det var dags att sticka ihop tån. Sedan syr man ihop den på slutet, det gillar jag för då får man en rak och snygg kant uppåt. Också en baggis men vill man inte kan man så klart sticka ihop tån istället. Man kan alltid modifiera! :)
Zupermorzan

2013-12-04 @ 12:19:44
Postat av: Carol

Thanx :-)

2013-12-04 @ 13:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0