Besvikelse

Min första kontakt med den så lovordade Stephen West blev minst sagt en besvikelse. Någonstans är något väldigt fel i den här mössbeskrivningen...
 
 
Nog för att det är tänkt att den ska vara "slouchy" men så här mycket??? Dottern skrattade och konstaterade att den skulle passa perfekt för någon med rastafrisyr som liksom har satt ihop flätorna och behöver stoppa dem i en mössa. Och hon har rätt!
 
Jag läste ju på Ravelry att andra konstaterat samma sak och gjort modifieringar för att få den att passa bättre. Jag började sticka storlek medium men efter drygt halva mössan repade jag upp då jag insåg att mössan skulle svälja hela maken. Försökte tänka att jag på det här viset fick njuta av det underbart mjuka och sköna garnet (Cascade 220) en vända till och så gjorde jag storlek small istället. Funderade på att minska på längden och kapade ett par varv (annars skulle garnet ta slut - hur garnmängden är beräknad fattar jag inte heller) men ville inte ta för mycket för då försvinner själva mönstereffekten. Så nu sitter jag här med en megamössa och är ganska besviken... Få se om det blir någon mer West för mig, av det här är jag inte imponerad. :(
 
Nu stickar jag en ny mössa som förhoppningsvis ska passa bättre. Traveller's Hat heter den och är ett gratismönster (den förra var ju dessutom ett betalmönster, rena skämtet). Enkel och snygg, jag stickar den i tre färger av Drops Nepal, mitt nya favoritgarn. Fast jag kommer nog göra avslutningen lite annorlunda, jag gillar inte riktigt när man ska gå från alla maskor till inga på bara något enda varv. Nåja, jag är inte där än. 
 
Färgerna lite ljusa då jag använde blixt på kameran men ni fattar principen i alla fall. Ett varv räta och ett varv enkel resår. Och så har jag lärt mig hur man slipper att få mössan sned vid garnbytet, man lyfter helt enkelt första maskan! Att jag inte lärt mig det tidigare! En ny elastisk uppläggning lärde jag mig också, fast jag gjorde en annan än vad mönstret föreslog men är himla nöjd i alla fall. Vad vore livet utan google och youtube?
 
Håller på att försöka sätta ihop ett favoritbyte i gruppen jag är med i, Svenska byten. Man ska skicka sina egna favoriter till sin bytesvän. Hur svårt kan det vara, liksom. Hur svårt som helst, visade det sig. Jag har ju en hel massa favoriter!!! Så nu grubblar jag och tänker och velar än hit, än dit. I vanliga fall "kommer" paketen till mig ganska så fort (eftersom jag håller i trådarna för dessa byten har jag ofta lite tid på mig att fundera också) men den här gången... Nåväl, nu har planen utkristalliserat sig, jag inser att jag inte kan skicka ALLA mina favoriter för då blir jag ruinerad utan försöker välja några specifika och kanske koppla dem till någon händelse eller mönster. Älskar utmaningen i att komponera ett paket och försöka glädja någon annan. Överraskningar i vardagen, behöver vi inte det lite till mans?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0