Sockorna klara!

Nu har jag stickat klart mina sockor till AFFC! Carol, skicka ett mejl med adress så kommer de med posten. Så här blev de:
 
 
Jag har också totat ihop ett försök till mönster, mitt livs första så ha överseende. 
 

 Välgörenhetssockor

 Garn: Järbo Mellanraggi eller liknande, 100 gram

Stickor: Strumpstickor nr 3, (mönstret är anpassat till 4 stickor men du kan så klart också sticka med 5)

Förkortningar:

m - maska, maskor

st - sticka (används för numrering av stickorna)

vr - vriden rät maska (stickas i bakre maskbågen)

a - avig maska

v - varv

r - rät maska

4fl - hoppa över 2 m, sticka räta i bakre maskbågen på de två följande maskorna utan att ta någon maska från stickan, sticka därefter i den främre maskbågen på de två första maskorna och låt alla fyra maskorna glida av stickan. Alt så sätter du två maskor på en hjälpsticka framför arbetet, stickar de två följande maskorna räta och därefter hjälpstickans maskor räta. Du får nu en enkel fläta på fyra maskor.

ssk - slip, slip, knit. Lyft en maska som om du skulle sticka den rät, lyft nästa maska på samma sätt och sticka sedan ihop dem. Alt så lyfter du en maska, stickar nästa rät och drar den lyfta maskan över den nyss stickade.

tills - tillsammans, dvs sticka ihop 2m.

 

 Gör så här:

Lägg upp 54 m och fördela på stickorna enligt följande: 27 m på st1, 14 m på st2 och 13 m på st3. Sticka resårstickning 1vr, 1a i 10 v. Vill du så kan du givetvis sticka 1r, 1a också men jag tycker resåren blir snyggare med vridna rätmaskor.

Efter 10 v resår stickas enligt följande:

v1 st1: 27 m resår enl. ovan, st2: 2 a, 4r, 2a, 6r, st3: 5r, 2a, 4r, 2a

v2 o 3 som v1

v4 st1: 27 m resår enl ovan, st2: 2a, 4fl, 2a, 6r, st3: 5r, 2a, 4fl, 2a

v5 o 6 som v1

 

Upprepa mönstret ovan tills skaftet har önskad längd (jag gjorde sammanlagt 36 mönstervarv). Sticka därefter valfri häl i 5,5-6 cm (ca 20 v) på enbart st1. Nedan följer förslag på en förstärkt häl, som ger en lite tjockare och mer slitstark häl.

v1 (från rätsidan): 1r, lyft 1m, 1r. Upprepa tills alla 27 m på stickan är stickade.

v2 (från avigsidan): 1r, 26 a.

 Nu är det dags för hälminskning.

v1 16r, ssk, 1r, vänd

v2 Lyft 1, 6a, 2a tills, 1a, vänd

v3 Lyft 1, 7r, ssk, 1r, vänd

v4 Lyft 1, 8a, 2a tills, 1a, vänd.

Fortsätt på samma sätt tills alla maskor är stickade. De två sista varven avslutas med ssk resp 2a tills. Du har nu 15 m på stickan och det är dags att sticka foten.

 

Sticka 15r på st1 och plocka upp 12 m jämnt fördelade längs sidan av hälen. Fortsätt sticka mönster på st2 och st3. Plocka upp 12 m jämnt fördelat längs nästa hälsida och fortsätt sedan sticka slätstickning av hela st1 = varv 2 på fotens undersida (varvet avslutas med st3). Fortsätt hela tiden att sticka mönster på st2 och st3, medan st1 stickas i slätstickning (räta maskor).

 

På tredje varvet börjar du minskningarna på fotens undersida (st1) på följande sätt: 1r, ssk, 33r, 2r tills, 1r. Fortsätt minska på samma sätt vartannat varv tills du åter har 27 m på st1. Därefter fortsätter du sticka som vanligt, slätstickning på st1 och mönster på st2 och st3, tills foten mäter önskad längd minus 4 cm (för stl 37/38 blir detta totalt ca 42 varv på foten). Nu börjar du sticka sockans tå och övergår då till att sticka slätstickning på alla tre stickorna. Minska på första varvet enligt följande:

st1: 1r, ssk, sticka tills 3 m återstår, 2r tills, 1r.

st2: 1r, ssk, resterande m räta

st3: sticka räta tills 3 m återstår, 2r tills, 1r.

 

Minska så på vartannat varv 5 ggr och därefter på varje varv tills totalt 14 m återstår (7 på fotens ovansida och 7 på undersidan). Sy ihop resterande maskor med kitchener stitch.

 

Sticka en socka till enligt samma mönster.

 

Sockor efter detta mönster får gärna skänkas eller säljas för välgörande ändamål. Jag är dock tacksam om du meddelar mig i här i bloggen att du har använt mitt mönster och till vilket ändamål. Försäljning för egen vinning är inte tillåten. 

 

Detta är första gången jag försöker skriva ner ett mönster så ha överseende med eventuella otydligheter. Vill du använda mönstret och känner dig nöjd med det, får du gärna sätta in 20 kr till AFFC (www.affc.se), bg 783-7156. En liten peng för dig men som kan göra stor skillnad för andra.


Kommentarer
Postat av: Carol

Helt enkelt...uunderbara! :-))
Tack åh tack! Mail kommer.

Svar: Kul att du gillar dem!
Zupermorzan

2012-10-10 @ 21:52:33
Postat av: Carol

Nej men! Jag såg inte att man gärna fick sätta in en liten peng till AFFC oxå ifall man använde mönstret! Du är underbar - bara så du vet det! Kram Carol

Svar: Det blir nog inte så många kronor, om ens några. Inte så många som läser min blogg. Men det är väl tanken som räknas, hoppas jag.
Zupermorzan

2012-10-11 @ 22:32:43
Postat av: Carol

Tanken räknas ALLTID! Och så ska jag minsann sprida din blogg bland mina vänner! Du skriver så härligt och gör så fina saker.:-) Snart kommer ett låångt mail! Förbered dej med mackor och varma kläder för du blir nog sittandes en stund ;-)

2012-10-12 @ 13:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0