Små mössor till Nepal

Jag jobbar hårt med att minska restgarnsförrådet och har hunnit få ihop fyra små mössor till bebisarna i Nepal. Älskar sådana här insamlingar där man känner att man gör skillnad. Och nej, jag är inte troende, inte ett dugg faktiskt. Men jag tror på att vi som ändå lyckats hyfsat i livets stora lotteri delar med oss till de som lyckats lite sämre. Det handlar om medmänsklighet.

Skulle då fotografera mina alster men insåg att kamerabatterierna var urladdade. Igen. Att jag aldrig lär mig! Istället får bilden komma lite senare men jag tänkte ändå dela med mig av de mönster jag har använt. Två mössor har jag stickat fritt ur huvudet, med utgångspunkt från ene sonens bebismössa för att få rätt storlek. En mössa har jag virkat efter det här mönstret och den andra efter det här. Vilket för mig över till nästa fantastiska händelse - jag har lyckats göra en mössa efter ett engelskt mönster!!! OK, jag är översättare, jag jobbar dagligen med engelskan men inte med virk- och sticktermer. Så jag drog mig faktiskt lite för det men det var busenkelt, i alla fall när det var ett så här enkelt mönster också. Tror att jag ska göra så, börja med lite enklare modeller för att lära mig terminologin. Tycker kanske att myssen är välan kastrullig i formen, personligen hade jag gärna sett att den gick ner lite mer i nacken kanske. Men jag hoppas att den ska fungera. Å andra sidan kan jag säga att jag aldrig gillade babyhjälmar och liknande till mina små eftersom de bara snurrade på huvudet och fick öronlappen mitt i ansiktet. Bäst var de där runda mössorna, det är därför jag mestadels har gjort sådana.

Började annars dagen med att bli rejält förbannad, något som inte händer så ofta. Lärarförbundet gjorde utspel i tidningen igen och krävde högre löner. Det vill jag inte kommentera men så skriver man att civilingenjörer har 27-30 000 kr i ingångslön och att det är därför ingen vill bli lärare. Det är ju för f-n inte sant!!! Jag är civilingenjör i botten, examensår 1992, och jag har ALDRIG tjänat de summorna! Lärarförbundet missar att jämföra kommunala lärarlöner med kommunala ingenjörslöner, men jag förstår ju att de siffrorna inte är lika intressanta. Jag kan ge ett exempel, jag är nämligen också nästan färdig gymnasielärare. När jag gjorde en av mina lärarpraktiker pratade vi lön, eftersom min handledare menade att jag ju bytte ner mig om jag sadlade om. Jag frågade då vad hon tjänade och det visade sig att det skilde någon futtig hundralapp till min fördel men då hade jag varit ute i arbetslivet flera år längre och vi hade dessutom samma kommunala arbetsgivare. Betänk då också hur lång ledighet jag får som ingenjör och hur långa mina arbetsdagar är och säg sedan vem som tjänar bäst? Nej, jag blir så himla less på detta lönegnäll! Fokusera istället på det väsentliga, som vilken roll skolan ska ha och vilken roll föräldrarna måste ta. Men sluta berätta för mig vad jag tjänar för det är förbanne mig inte sant alls.

Överhuvudtaget tycker jag att vi svenskar gnäller mycket. Det är dåliga löner, höga bensinpriser, fel program på tv, dåligt väder osv osv. Men himmel, vi lever ju! Jag äger mitt liv och det sker här och nu. Är det inte bättre att njuta och leva medan jag kan än att sitta och gnälla? Visst, jag kommer kanske aldrig kunna åka till Thailand med barnen men vad är det som säger att man inte kan ha det kul i en hyrd liten fjällstuga i Björkliden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0