Inte mycket stickat idag :(

Borde ju ha jobbat idag och blivit klar, men för en gångs skull sken solen och jag hade lovat mig själv att skura hos hönsen så fort det blev väder för det. Det blev det idag... Hela dagen har jag skurat matbehållare, reden, bajsplatta, väggar mm. Sågat ner ett litet träd och fixat en ny sittpinne har jag också gjort, liksom bytt torv inne hos dem och räfsat hönsgården. Tonårssonen har slagit ner ett par stolpar och satt nytt nät så nu är de inhägnade också. Lite trist att inte ha dem lösa i trädgården längre men dels är mina liljor helt uppätna och dels var en av byns jakthundar, en laika, på rymmen i lördags och befann sig bl.a. i grannens trädgård. Då insåg jag att det här med frigående hönor kan ha sina mörka stunder också.
 
Lustigt nog verkar de ta detta med att vara instängda med fattning. Det nyskurade hönshuset däremot... Först var de väldigt upprörda över att luckan var stängd, trots att de i vanliga fall aldrig brukar gå in i huset på eftermiddagen. Men just idag hade de behov av det! När luckan så småningom öppnades var ju allt så förändrat så då var de tvungna att ha hönsriksdag utanför luckan en stund innan tuppen och ena hönan försiktigt smög sig in. De var in och kollade flera gånger innan de andra vågade efter. Ibland är de verkligen hönshjärnor!
 
Lite trist blir det att ha dem instängda, jag har ju en liten Gertrud (hedemorahöna) som brukar följa mig vartän jag går. Det är nästan så att hon går med ut med hundarna också, så tam är hon. Men just därför får hon vara instängd nu, det skulle bli gråt och tandagnisslan här om hon låg ihjälbiten på gräsmattan.
 
Fick veta min bytesvän i StickaMeras Mixa & Matcha idag. Kul, nu fnular jag på vad jag ska stoppa i paketet och har redan några idéer. Bra med så utförliga frågor och så en blogg att snoka runt lite i. Har också startat ett nytt byte i "min" lilla grupp på Ravelry och så håller jag på att färdigställa mitt paket i Sommarbytet där. Det ÄR kul med garnbyten!!!
 
Gillar inte riktigt det nya formuläret till bloggen, har så vansinnigt svårt att hitta verktygen för att göra länkar mm. Jag är nog som mina hönor, jag tycker att det var bättre förr!!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0