Julpyssel!

Gick med i ett byte i sista minuten i gruppen European Swaps på Ravelry. Har inte tid men tycker att det är lite kul med paket från andra länder. Nu hade jag tur och fick en byteskompis från Portugal, ett land jag inte vet så mycket om och inte har varit i så det ska bli kul. Men - hon önskar sig ett klassiskt svenskt julpynt! Jag blev helt ställd först, vad i hela friden ska jag skicka med? Kom att tänka på de kristyränglar som alltid fanns hemma hos mormor och morfar men jag har gjort sådana med barnen en gång och nej, det kändes inte så lockande. Halmbock men halmslöjd är jag inte så hemma på och har inget material hemma heller. Så det blev en vanlig, hederlig liten garntomte fast i kvinnlig modell. Mitt livs första, lite sned kanske men med hemstickad luva och broderat ansikte. Är ändå ganska nöjd, nu ska hon få åka söderut. Det skulle vara kul att höra vad ert klassiska julpynt är, skriv gärna en kommentar!
 
(Som vanligt en urusel bild, jag orkar snart inte ens skriva den kommentaren för ni vet ju redan...)
 
Kom på att det kanske inte är så kul för kusinbarnen att få stickad mössa respektive krage, även om jag blev väldigt nöjd med speciellt ugglemössan (den fick ögon i helgen men jag glömde så klart ta foto innan jag slog in den). Så jag satte igång att virka lite fika. Så galet roligt det är! 
 
Bullen får kanske åka till brorsbarnen istället, pärlorna känns lite vanskliga för små barn. En prinsessbakelse är också snart klar, så det blir en bakelse/semla och en dammsugare i varje paket. Jag skulle gärna göra mer men jag hinner inte, det är mycket nu. Mitt dilemma är att jag hela tiden kommer på nya saker jag vill göra och tiden är så begränsad med jobb mm. Man måste ju hinna sova emellanåt också. Kanske det skulle gå att önska fler timmar på dygnet av tomten..?

Kommentarer
Postat av: Carol

Åh så smarrigt fina! ÄR det verkligen galet roligt att virka bakverken?? Jag har köpt boken Stickcafé, har garn - men vågar mej inte ens på att börja... Vet inte varför jag är en sån fegis med mönster över huvud taget... Och så bra att du kom på en tomtegumma! Såna finns garanterat in te i Portugal. Även om de på Madeira hade tossigt i affärenrna när vi var där. Kändes på FEl med en stor julgran i shoppingcentret och tomtar o kulor när man gick runt i +22 grader. På en DEKORATIONSspade i en pyntaffär stod det "Let it snow" Jag sa "I don´t think so". De vet inte vad de önskar... Huga´-20 grader är svinkallt! Här har vi haft som mest -12. en nu ser det ut som ett julkort med all snön. Och jag kurar inne med förkylning och skrällhosta. :o( Ha det så bra i klapp och stick och jobb-yran.

Svar: De är busenkla! I början virkade jag efter mönster men de här är frivirkade (bullen är stickad). Det är bara att knåpa på!
Zupermorzan

2012-12-04 @ 16:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0