Smått och gott

Dåligt med uppdateringar på det här stället, fast det är nog ingen mer än jag som märker det ändå. ;) Det har varit så otroligt mycket med småvalparna, jobb och sjuka barn så det har inte blivit mycket tid över för vare sig stickning eller bloggande. Men den här veckan är jag hyfsat i fas med allt - veckostädningen är gjord (min del i alla fall), jag är inte överhopad av jobb och barnen har höstlov så jag kan få lite hjälp med passnig och aktivering av valpar. På onsdag flyttar lilla Majken hem till sin nya matte, otroligt så fort tiden har gått. Men det märks på dem att det är dags nu, de behöver få upptäcka världen.
Jag har i alla fall totat ihop ett par torgvantar till mig själv utan mönster. Skulle försöka härma en fläta i en gammal stickbok, som uppenbarligen var en översättning av någon utländsk bok med förkortningar som jag aldrig hört talas om så jag fattade inget av flätan. Den första vanten blev därmed helt misslyckad, men eftersom jag ska ha den själv när jag går ut med hundarna så iddes jag inte repa upp. Den andra gjorde jag istället efter eget huvud och den blev bättre. Garnet är Drops Alpaca och färgen är härligt knallgrön!
Så här ser den ut från ovansidan.
Och så här från undersidan.
De blev inte helt bra, mönstret blir lite förskjutet på ovansidan av tumplaceringen. Jag fick för mig att göra tumkilar men det ska jag inte heller göra om, de blev inte bra. På första vanten blev den i minsta laget för mina små knubbiga tummar i alla fall. Men, man kan se den som en prototyp och jag blev väldigt nöjd med själva mönsterstickningen. :)
Just nu virkar jag grytlappar till store sonens paketkalender. I det här huset får alla barn paketkalender, oavsett ålder, med små saker man kan behöva. Och eftersom han planerar att flytta hemifrån och plugga efter gymnasiet, tänkte jag att grytlappar kunde behövas. Köpte bomullsgarn billigt på Tradera, 9 kr + 25 kr i frakt för fyra nystan à 50 gram. Märket är okänt men kvalitet och tjocklek känns ungefär som Drops Paris. Bestämde mig för att göra rejäla grytlappar (sonen är relativt lång med långa fingrar) som man inte behöver vara rädd att bränna sig med. Jag hittade ett mönster på bubbliga grytlappar som jag gillade så sådana fick det bli. Så här blev resultatet, en är klar:
Funderar på att göra sådana till mig också, det blir ju två nystan kvar när jag är färdig. Men först ska jag tota ihop ett par baby converse, ett betsällningsjobb till en bekant. Lite kul att få göra sådant också, inte så ofta jag får beställningar. Men de tas gärna emot! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0